سلامت متابولیسمی کودکان می تواند با ورزش در دوران بارداری بهبود یابد

30مارس 2021 - بسیاری از مطالعات قبلی، افزایش وزن مادران و رژیم های غذایی ناسالم را به نتایج متابولیسمی ضعیف فرزندان اغلب سالها بعد از تولد، مرتبط می دانند. درک مکانیسم هایی که چگونه ورزش کردن مادر می تواند این تأثیرات را معکوس کند، ممکن است منجر به مداخلاتی شود که از انتقال این بیماری ها در بین نسل ها جلوگیری کند.

مکانیزمی شناسایی شده است که توضیح می دهد چگونه ورزش در بارداری مزایای سلامتی متابولیک را در فرزندان به همراه دارد. به گفته ی محققان، کلید اصلی این ارتباط، پروتئینی به نام SOD3، ویتامینD  و ورزش کافی است، و نتایج این مطالعه ممکن است اولین قدم در طراحی رژیم های منطقی و برنامه های ورزشی برای استفاده در دوران بارداری و به ویژه در مواردی باشد که مادران اضافه وزن داشته یا چاق باشند.

این مطالعه که توسط نویسندگان مرکز دیابت جاسلین در دانشکده پزشکی هاروارد و همکارانشان از ژاپن، ایالات متحده، کانادا و دانمارک انجام شده است، توسط ژورنال Cell Metabolism به صورت آنلاین منتشر شد.

دکتر Laurie Goodyear، ، نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: ما مدتی است که می دانیم خطرات چاقی و دیابت نوع 2، می تواند از دوره حساس پره ناتال (prenatal) نشات بگیرد. به طور خاص، این نگرانی وجود دارد که افزایش سطح چاقی در زنان در سن باروری خطر بیماری را به نسل های بعدی منتقل کند. باید بدانیم که اگر جلوی این انتقال خطر گرفته نشود، میزان دیابت و چاقی همچنان به رشد خود در سالهای آیندهادامه می دهد.

دکتر Goodyear، گفت: این یافته ها توضیحی در مورد اینكه چرا ورزش در دوران بارداری ممكن است مزایای متابولیكی برای فرزندان با افزایش سن داشته باشد، ارائه می دهد. ما نشان دادیم که چگونه ورزش در دوران بارداری، همراه با سطح کافی ویتامینD ، موجب افزایش سطح پروتئین مشتق شده از جفت به نام SOD3 (سوپراکسید دیسموتاز 3) می شود و این افزایش از طریق چندین مرحله ی حدواسط​، تحمل گلوکز را در فرزندان بهبود می بخشد.

این یافته ها با انجام یک مجموعه از تحقیقات بر روی موش های باردار، با مقایسه ی گروه هایی از موشها که در قفسشان چرخ برای دویدن وجود داشت (یعنی ورزش) با گروه های بی تحرک حاصل شد. با استفاده از تکنیک های مختلف، نویسندگان اثرات ورزش را روی پارامترهایی مانند متیلاسیونDNA ، سیگنالینگ سلول و بیان ژن، به ویژه در رابطه با متابولیسم گلوکز، به دقت بررسی کردند.

به طور خلاصه، آنها دریافتند کهSOD3 ( پروتئین مشتق از جفت) باعث فعال شدن یک مسیر سیگنالینگ خاص می شود که متیلاسیون DNA را در کبد فرزندان کنترل می کند، که به نوبه خود تعدادی از جنبه های متابولیسم گلوکز را در فرزندان بهبود می بخشد.

آنها همچنین نقش حیاتی ویتامینD به عنوان واسطه ی بیانSOD3 را برجسته کردند، داده های آنها حاکی از این است که رژیم غذایی مادران باید سطح ویتامین D کافی داشته باشد تا بر سطح SOD3 جفت تأثیر گذاشته و سبب بهبود سلامت متابولیک در فرزندان شود. آنها خاطرنشان کردند كه بالا بودن مقدار ویتامین D در رژیم غذایی در غیاب ورزش و برعکس، منجر به افزایشSOD3  نمی شود، بنابراین بایدSOD3  از نظر بالینی مورد هدف قرار گیرد.

اگرچه بیشتر تحقیقات بر روی موش ها متمرکز است، نویسندگان همچنین به بررسی سطحSOD3 در زنان باردار پرداختند و دریافتند که کسانی که بیشتر ورزش می کنند، دارای سطح سرمی وSOD3 جفتی بالاتری هستند و به نظر می رسد که در سه ماهه دوم بارداری این پروتئین در سرم مادر و جفت به بالاترین میزان می رسد.

دکتر Joji Kusuyama، نویسنده اصلی این مقاله، گفت: از نظر کاربرد بالینی، به نظر می رسد کارآمدترین راه برای بالا بردن سطح پروتئینSOD3 ، هنوز ورزش باشد. وی افزود: همچنین ممکن است که بتوان از سطح سرمیSOD3 مادر به عنوان نشانگر زیستی برای ارزیابی مزایای ورزش در دوران بارداری بطور بالینی استفاده کرد.

دکتر کوسویاما، گفت: داده های ما حاکی از آن است که ورزش در ترکیب با سطح بهینه ای از ویتامین D ممکن است به ویژه در سه ماهه دوم بارداری مفید باشد. وی افزود: اگرچه با یافته های فعلی نمی توان در این مورد نظر قطعی داد، اما در حال حاضر قصد داریم به طور دقیق در مورد چگونگی بهینه سازی رژیم ورزشی، نوع ورزش و زمانبندی انجام ورزش با اندازه گیری SOD3 در سرم مادر، برای دستیابی به حداكثر منافع برای فرزندان، تحقیق كنیم.

نویسندگان برخی محدودیت ها را در این مطالعه ذکر کردند، از جمله عدم تعمیم پذیری نتایج برای همه نژادها و قومیت ها و اینکه هنوز جنبه های خاصی از مسیر سیگنالینگ وجود دارد که نیاز به تحقیقات بیشتر دارد. با این وجود، آنها می گویند که یافته هایشان بینش مهمی در مورد نقش ورزش در دوران بارداری و مزایای متابولیکی پویا برای فرزندان ارائه می دهد.

این گزارش بر روی SOD3 و مزایای متابولیکی ورزش مادر برای فرزندان متمرکز است، اما ممکن است این پروتئین، مزایای گسترده تری برای سایر اندام های بدن داشته باشد. به عنوان مثال دکتر Goodyear، گفت: ما در حال حاضر در حال بررسی تأثیرات ورزش مادران و SOD3 بر عملکرد مغز در فرزندان هستیم. ما همچنین در حال بررسی عمیق تر اثرات ورزش مادران بر جفت هستیم زیرا متوجه شدیم که تغییرات زیادی در این بافت رخ می دهد و این سازگاری های جفتی ممکن است اثرات مادام العمری در فرزندان نیز داشته باشد. این نتایج ابتدایی هستند اما درک اینکه چگونه ورزش و تناسب اندام قبل و حین بارداری کار می کند، می تواند کلید سلامتی برای نسل های بعدی باشد.

 منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2021/03/210330121153.htm